کد مطلب:173085 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

شخصیت و فضائل امام حسین
7. ابن كثیر (از علمای معروف مذهب شافعی) در كتاب «البدایة والنهایة» درباره ی مقام امام حسین علیه السلام چنین می نویسد:

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حسن و حسین را گرامی می داشت و به آن ها محبت زاید الوصفی می كرد. لذا حسین علیه السلام از صحابه ی پیامبر به شمار می رود و با آن حضرت تا دم مرگ آن بزرگوار، محشور و مصاحب بوده و حضرت رسول نیز از او رضایت كامل داشته، اگر چه حسین علیه السلام در سنین كودكی بود. [1] .

8. ابن كثیر می نویسد:

بخاری از ابونعیم نقل می كند كه از عبدالله بن عمر شنیدم كه در جواب كسی كه از او درباره ی كشتن مگس در ماه محرم پرسیده بود، گفته است:


مردم درباره ی كشتن مگس سؤال می كنند در حالی كه پسر دختر رسول الله را كشته اند! (و از او نمی پرسند) و حال آن كه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی حسن و حسین فرموده است: «آن ها گل های خوشبوی من در دنیا هستند» [2] .

9. شیخ محمد بن محمد مخلوق مالكی می نویسد:

حسین علیه السلام انسان با فضل و بسیار اهل نماز و روزه بود و بیست و شش بار پیاده ی خانه ی خدا را زیارت كرده است. [3] .

10. شیخ نورالدین علی بن صباغ مالكی، معروف به «ابن صباغ» درباره ی جوانمردی آن حضرت می نویسد:

انس می گوید: خدمت حسین علیه السلام بودم كه كنیزكی آمد و با خود دسته گلی آورد و به امام هدیه كرد. امام فرمود: برو، در راه خدا آزاد هستی. پس به او عرض كردم: او كه كار مهمی انجام نداده و چنین پاداشی دریافت كرد؟! فرمود: آیا نشنیده ای سخن خدای تعالی را كه (و اذا حییتم بتحیة فحیوا باحسن منها) [4] چون شما را احترام كردند، به درودی بهتر پاسخ دهید. [5] .

11. عباس محمود عقاد مصری، نویسنده ی كتاب «الحسین ابوالشهداء» می گوید:

شجاعت حسین علیه السلام صفتی است كه از شخصی مانند حسین علیه السلام تعجب آور نیست. زیرا شجاعت از او مثل ظهور طلا از معدن آن است. یعنی حسین علیه السلام معدن شجاعت است و این، فضیلتی است كه آن را از پدران و نیكان به ارث برده و فرزندان خود به ارث گذاشته است... البته در میان فرزندان آدم كسی در شجاعت قلب و قوت روحی، شجاع تر از حسین علیه السلام در مقایسه با آنچه او در كربلا بدان اقدام كرد، پیدا نمی شود... برای او همین بس كه در طول صدها سال تاریخ دنیا، او همچنان شهید، فرزند شهید و پدر شهیدان باقی مانده است. [6] .

12. ابن روز بهان می گوید:

«اوست كه به قدرت غیرت، هر كافر متمردی را از بیخ و بن برمی كند. اوست كه در مقام بندگی الهی به وظیفه ی ذكر پاكی حق تعالی و بزرگی او، جل و علا، قیام به سزا فرمود. او به واسطه ی طی منازل قرب الهی به اقصی مرتبه ی توحید رسیده بود. [7] .



[1] البداية و النهاية، ج 4، جزء 8، ص 142.

[2] همان، ص 193.

[3] طبقات مالكيه، ج 2، ص 89، نقل از احقاق الحق، ج 11، ص 420.

[4] نساء (4)، آيه ي 86.

[5] فصول المهمه، نقل از احقاق الحق، ج 11، ص 444.

[6] الحسين ابوالشهداء، ص 195-280.

[7] وسيلة الخادم الي المخدوم، ص 161.